שיעור שני

קורס לניהול כלכלת המשפחה - שיעור שני

קורס לניהול כלכלת המשפחה - שיעור שני: לנצח את המינוס

קורס לכלכלת המשפחה ליציאה מהמינוס

שלום לקהל הגולשים שלנו, אני שמח שחזרתם להמשך קורס לניהול כלכלת המשפחה, ליציאה מהמינוס ושליטה בכלכלת המשפחה.

במפגש הראשון עברנו על מספר מונחים נושאים שחשובים להצלחת התהליך של יציאה מהמינוס וניהול תקציב בכלכלת המשפחה. בשיעור הראשון לא נכנסנו לעיקר ומטרת השיעור היה להגדיר ציפיות כלשהם לקורס לניהול כלכלת המשפחה.

שיעור 2 

ניהול כלכלת המשפחה כעסק 

לא להיבהל, אתם לא תצטרכו להפוך ליועצים עסקיים על מנת לנהל את התקציב בכלכלת המשפחה שלכם. למרות זאת אתם חייבים לראות את ניהול כלכלת המשפחה כעסק לכל דבר. גם בעסק ולא משנה במה הוא עוסק ומהו גודלו, יש הוצאות חודשיות קבועות שאותן צריך לשלם אם העסק לא רוצה לקרוס, את ההוצאות האלו מכסים בדרך כלל על ידי ההכנסות שנובעות מהמכירות הכלליות.

בכלכלת המשפחה המצב הוא דומה, ההבדל הוא שהמשפחה לא מוכרת מוצרים אבל כן מקבלת שכר על שעות העבודה שלה. בכלכלת המשפחה יש את ההכנסות הקבועות שהן השכר של בני הזוג, ביטוח לאומי, פנסיה וכדומה. 

עם ההכנסות האלו אתם אמורים לשלם את כל ההוצאות החודשיות המשפחתיות שלכם. המשותף לניהול עסק, אם ההוצאות גבוהות יותר מההכנסות, נוצר מצב שלילי, שהוא המינוס בדרך כלל שהולך וגדל. 

השוני העיקרי בין ניהול עסק וניהול כלכלת המשפחה הוא שאתם לא יכולים לסגור את העסק וללכת הביתה, אתם תכנסו להתדרדרות כלכלית שיכולה בסופו של דבר לקחת לכם את הנכס שלכם.

על מנת שתוכלו לקבל תמונה עדכנית ומדויקת לגבי כל ההוצאות אל מול ההכנסות של כלכלת המשפחה שלכם אתם חייבים לנהל רישום של כל הוצאה השייכת לתא המשפחתי ולנהל תקציב, כך תוכלו לדעת בכל רגע נתון היכן אתם עומדים מבחינת ההוצאות בכלכלת הבית, בתקציב לכלכלת המשפחה נרחיב בהמשך הקורס לניהול כלכלת המשפחה.

היכן מתחילים בניהול התקציב של כלכלת המשפחה?

בשיעור זה של הקורס לניהול כלכלת המשפחה אנחנו נתחיל להיכנס לעיקר הדברים או המספרים ונתחיל בהכנת המאזן של כלכלת המשפחה.

המאזן הוא הדבר הראשון שאתם תבצעו על מנת לקבל תמונת מצב מדויקת של כלכלת המשפחה שלכם. המאזן הוא הכרחי לכם ודרכו אתם תוכלו לראות את ההתנהלות הכללית שלכם ואת תמונת המצב האמיתית של כלכלת המשפחה.

לביצוע ורישום כל ההוצאות בסעיפים השונים אתם תצטרכו מספר נתונים מהרשימה מטה, רק לאחר איסוף הנתונים הרצויים אתם יכולים להתחיל בתהליך. 

חשוב להדגיש שאין לבצע את הרישום מהזיכרון, הנתונים המדויקים נמצאים ברישומים ולכן תעזרו בהם אם אתם רוצים לקבל את המצב האמיתי של כלכלת המשפחה שלכם.

מעבר לנתונים שאתם מקבלים ממילוי המאזן ישנה מטרה נוספת ומאוד חשובה להמשך התהליך שלכם כמשפחה. 

המאזן מראה לכם ולבני זוגכם את מצבכם האמיתי, יתכן שבמאזן המשפחתי הזה אולי לראשונה מזה זמן רב אתם תאלצו להתמודד עם מספרים אמיתיים ועם המצב האמיתי הקיים בכלכלת המשפחה וזוהי המטרה הראשונית והעיקרית בקורס לניהול כלכלת המשפחה זה.

הנעה לפעולה

ההוצאות בכלכלת המשפחה והכסף הפכו לווירטואליים היום, המאזן המשפחתי הופך את הכסף וההוצאות למציאותיים פתאום. כאשר הסכומים כתובים על הנייר הם קיימים וכבר אין אפשרות להתעלם מהם. 

אולי לראשונה אתם תראו את הריכוז של חייכם הפיננסיים, מהם הסכומים שבאמת נכנסים מהשכר החודשי ומה יוצא. כאן תקבלו תמונה כללית ואמיתית והקשר בין הוצאות להכנסות.

ברוב המקרים יש לבני הזוג איזו שהיא מחשבה או תמונה כלשהי לגבי מצבם הכלכלי וברוב המקרים לא נוהגים להתעדכן בתקציב המשפחתי באופן שוטף, ולכן הנתונים שבמאזן מהווים זעזוע ראשוני שאמור להניע את בן או בת הזוג העקשניים ביותר לפעולה הרצויה שהיא תהליך הבראת כלכלת המשפחה.

השגרה וחוסר ידע

התא המשפחתי,במהלך השנים, נכנס לשגרת חיים שוטפת, ההוצאות החודשיות של כלכלת המשפחה וההוצאות האישיות של חוגים, בילויים וכדומה הפכו לדרך קבע ונדמה שהן בלתי ניתנים לשינוי. 

אלו הרגלים שבדרך כלל קשה לשנות באופן מיידי אבל הן אלו שגורמות לתא המשפחתי לאבד שליטה על התקציב המשפחתי וההתנהלות השוטפת משפיעה על כלכלת המשפחה כולה. 

כאן גם נשאלת השאלה העיקרית, היכן המשפחה מחליטה לחיות, בפלוס או במינוס בבנק? התהליך של המעבר של התא המשפחתי שלכם משלב המינוס לפלוס הוא מורכב ולא פשוט עבור התא המשפחתי, הוא ידרוש מכם שינויים רבים וויתור על הרגלים. 

זה לא בלתי אפשרי אבל הוא בהחלט הכרחי.

מהו השלב הבא בתהליך?

השלב הבא בקורס לניהול כלכלת המשפחה הוא החשוב ביותר ועל מנת שתוכלו להצליח במילוי המאזן עליכם לבצע רישום מדויק של כל ההוצאות וההכנסות בכלכלת המשפחה שלכם, לכן, כדי לקבל תמונה עדכנית ומדויקת של המאזן המשפחתי אתם צריכים את הנתונים המדויקים ביותר ואותם תמצאו ממש מתחת לידיכם או במגירות יותר נכון.

נסיים את המפגש השני עם הכנה לשלב הבא – הכנת המאזן על ידי שימוש ב- טופס הוצאות והכנסות.

לשיעור הבא בקורס לניהול כלכלת המשפחה הכינו את המסמכים הרשומים מטה, מסמכים אלו ישמשו אתכם בשלב הבא של התהליך של מילוי המאזן החודשי.

המסמכים הנדרשים להכנת המאזן

1. תלושי שכר – 3 חודשים אחורה של שני בני הזוג
2. הכנסות נוספות במידה ויש (ביטוח לאומי)
3. תדפיסי בנק – 3 חודשים אחורה
4. תדפיסי כרטיסי אשראי – 3 חודשים אחורה
5. פנקסי שיקים
6. הלוואות בנקאיות ו/או משפחתיות (סכום החזר ההלוואות החודשיות)
7. ספחים של תשלומים חודשיים: משכנתא, חשמל וכ"ד
8. רישום של כל הוצאה שנעשית במזומן (קטנה או גדולה)

רוב הניירת הרשומה מעלה ניתן למצוא בבית, אלו ניירות הנשלחות אליכן מדי חודש בחודשו על ידי אותם גורמים. 

במידה ואין ברשותכם את הניירת פיזית, ניתן ברוב המקרים להדפיסם או לראות אותם דרך האינטרנט. גם אם זה דורש מכם רישום ראשוני אל תוותרו מכיוון שתצטרכו את הנתונים האלו מדי חודש גם בעתיד, ללא ניירת זו המשך הקורס לניהול כלכלת המשפחה יהיה קשה.

לסיכום:

ראינו שניהול כלכלת המשפחה דומה מאוד לעסק ועל מנת שהעסק המשפחתי לא יקרוס אנחנו צריכים לדעת מה קורה בו בתחום הפיננסי ולהיות מעודכנים כל הזמן. כדי שתוכלו להגשים חלומות ומטרות משפחתיות עליכם לצאת מהמינוס ולעבור לחיות בפלוס.

כמו כן למדנו שעל מנת שנוכל לקבל תמונה מדויקת של כל מה שקורה בכלכלת המשפחה שלנו אנחנו צריכים לבצע רישום מדויק של כל ההוצאות החודשיות בתא המשפחתי.

כדי שתוכלו לקבל סכום מדויק עליכם לאסוף ניירת עם סכומים מדויקים ולא לבצע רישום מהזיכרון..

בשיעור הבא בקורס לניהול כלכלת המשפחה, לאחר איסוף כל הנתונים והניירת הדרושה אנחנו נתחיל בשלב החשוב של מילוי המאזן המשפחתי ונקבל תמונה ברורה של המצב הכלכלי של כלכלת המשפחה שלכם.

בהצלחה…

מאמרים מקצועיים לידע כללי