התנהלות פיננסית לילדים

12 טיפים חשובים כיצד ללמד את ילדיך על כסף !

התנהלות פיננסית לילדים

התנהלות פיננסת לילדים - עצמאות כלכלית

התנהלות פיננסית לילדים – ללמד ילדים על כסף הוא אחד הדברים החשובים ביותר שאנחנו יכולים לעשות כהורים כדי לעזור להם להצליח בחיים. כסף נוגע כמעט בכל היבט של חיינו,  וללמוד לנהל את הכסף היטב היא מיומנות חיים חיונית.

להיות הורה זה מדהים מהרבה סיבות אבל, אחת הסיבות העיקריות הוא שיש לך את הספוגים הקטנים האלה. (לפחות עד שהם הופכים לבני נוער), אבל גם אז  אני חושב שהם מקשיבים ומפנימים הרבה יותר ממה שרוב ההורים חושבים שהם עושים. ואתה יכול להשפיע וללמד ולגדל את הילדים הנפלאים האלה להיות האנשים המדהימים שאתה יודע שהם יכולים להיות וזו האחריות העיקרית של כולנו כהורים.

אחת התפקידים הללו – וזאת כל עוד יש לך את היכולת להשפיע עליהם, הוא הבנה והתנהלות נכונה בכל הקשור לתחום הפיננסי כולל ניהול כלכלת המשפחה בפרט.

1

למד את ילדיך את הערכים הפיננסיים שברצונך להעביר להם

אם יש לך ערכים פיננסיים חזקים שסייעו לך בתחילת דרכך ועזרו לך להיות מוצלח כלכלית, אז אלו הם אותן ערכים שאתה חייב להעביר לילדים שלך. אם אתה עדיין לא גילית את הערכים הפיננסיים שלך אז, ראשית תתחיל ללמוד ולזהות את הערכים הפיננסיים המרכזיים שלך , ולאחר מכן ללמד אותם לילדיך. 

הנה מספר נושאים בהם אתם יכולים להתחיל ולהתמקד וללמד את ילדיכם כאשר הם גדלים:

 

  • החשיבות של להיות מרוצה
  • הצורך להבדיל בין רצונות וצרכים
  • החשיבות של חיסכון בכסף
  • הסיבות להימנע מחובות
  • החשיבות בלהיות נדיבים
  • הצורך להיות עצמאי (ולא מההיבט העסקי)
  • הצורך להשקיע למען העתיד (להציג אותם לכוח המדהים של עניין מורכב ובעל חשיבות בגיל כה צעיר)
2

מתן דוגמא אישית

הדרך החשובה השנייה לקידום החשיבות של התנהלות פיננסית לילדים היא ללמד אותם תוך כדי מתן דוגמה אישית. אפילו יותר מלדבר על הערכים הפיננסיים שלך עם הילדים שלך, אתה צריך ללמד אותם עקרונות פיננסיים טובים לפי דוגמה. כשאתה מלמד את ילדיך על כסף, תרגל את מה שאתה מלמד. 

למשל, לא לדבר איתם על הסכנות הטמונות בחובות של כרטיס האשראי, ולאחר מכן למהר ולקנות  סלון חדש בתשלומים כי אתה לא חורג מהתקציב החודשי של כלכלת המשפחה. ילדים הם חכמים, והם יבחינו באופן כללי בחוסר העקביות בין מה שאתה מלמד ומה אתה עושה.

3

להיות שקוף ככל שתוכל בנושא הכסף

כמובן שאתה לא רוצה להדאיג את הילדים שלך ללא צורך אם אתה כרגע בשלב בעייתי מבחינה כלכלית, במצוקה כספית כלכלית או משהו כזה, אבל אל תפחד לדבר על כסף לעתים קרובות. אם הדברים קצת לחוצים מבחינה כספית, הסבירו את המצב לילדיכם הבוגרים באופן שאינו מדאיג או מלחיץ אותם אבל בצורה כך שהם יבינו את המצב הנוכחי ובמקביל גם יהיו להם ציפיות ריאליות מאין ספור הבקשות החודשיות שלהם.

ספר לילדיך כמה אתה יכול להרשות לעצמך או שאתה מוכן ויכול לחסוך הן למותרות או לעתיד שלהם כמו להוצאת רישיון נהיגה, חופשה או לשכר הלימוד האקדמי שלהם בבוא הזמן כולל הוצאות אחרות. תן להם לדעת אם אתה מוכן לעזור לשלם עבור מכונית בשבילם, ולמה או למה לא. כל  הדברים האלה הם תובנות מצוינות או שיעורים עבורם להמשך החיים.

4

למד את ילדיך את ערך הכסף

כשאתה מלמד את העקרונות של החשיבות של התנהלות פיננסית לילדים, עזור להם להבין את ערכו של הכסף וכמה הדברים באמת עולים או מתאימים לגילם, כמובן. שתף את ילדיך בהוצאות החודשית של ניהול כלכלת המשפחה כאשר הם מבוגרים מספיק כדי להבין זאת כמו לדוגמא כמה עולה המשכנתא או השכירות, חשבון החשמל והמים החודשיים. קח אותם לקניות בסופר, לטיפול הרכב במוסך, כך שהם יוכלו לקבל תחושה עבור כמה דברים באמת עולים. (בת החמש המתוקה שלי חושבת שנוכל לקנות בית חדש לשנינו עם הכסף שבקופת החיסכון הקטנה שלה).

הסבירו את העוצמה המדהימה של עניין מורכב כאשר הם מבוגרים מספיק כדי להבין את המושג, וגם  להסביר את הרעיון של דחיית סיפוקים. לעזור להם להבין מדוע לעתים קרובות טוב לדחות משהו עכשיו על מנת לקבל משהו אפילו טוב יותר מאוחר יותר. להחדיר בהם הבנת בסיס של מה זה אומר להיות מרוצה עם מה שיש להם ולא תמיד עם מה שהם היו רוצים יותר באותו הרגע.

*** אנחנו לא יכולים להימנע מהמותרות והמותגים שהילדים רוצים – אבל זהו הבסיס של ההבנה הפיננסית שאנחנו חייבים להחדיר לילדנו.

5

למד את ילדיך איך לעשות תקציב פשוט

עוד מיומנות קריטית ללמד את ילדיך על כסף הוא איך לתקצב את ההוצאות אל מול ההכנסות, במקרה שלהם ההכנסות הם דמי הכיס. למד את ילדיך את החשיבות של תוכנית הוצאות והסבר  להם כיצד להשתמש בו. עזור להם להבין כי תקציב הוא פשוט מסמך שבו אתה מחליט איך אתה הולך לבזבז את הכסף שלך בכל חודש. הסבר להם מדוע חשוב לתקצב נכון ומה בעצם עלול לקרות להם (בעולם האמיתי) במידה וההוצאות החודשיות גדולות יותר מההוצאות המשפחתיות השוטפות.

כשאתה יוצר את תוכנית ההוצאות (הבזבוזים) שלך, הפוך אותו לתקציב מבוסס אפס. זה אומר שאתה מראש מה ההכנסה שלך הולכת להיות כל חודש, ואז לפני שהחודש מתחיל, אתה מתכנן איך כל שקל יבוזבז כדי שלא יישאר כסף. אתה לא רוצה שהכסף יישאר בתקציב שלך כי זה מתכון בטוח לבזבוז יתר ולכן חשוב כבר בשלב זה לתקצב גם לחיסכון, בין אם הוא למשחק, בגד או כל מותרות אחרות כאשר עודף מהתקציב קטן ככל שיהיה יופנה לטובת החיסכון.

כחלק מהוראת הילדים לתקציב, חשוב גם ללמד אותם את החשיבות של קניות לאחר השוואה (השוואה של מחירים במקביל להשוואות המוצר) כדי למצוא לא רק מבצעים טובים אלא תמורה טובה. 

לדוגמה, הם עשויים למצוא צעצוע בדוכן עבור חצי ממחיר השוק הרגיל, אבל זה עלול להישבר לאחר כמה ימים של שימוש. או שהם יכולים להשקיע מחיר מלא עבור אותו צעצוע מקורי חדש שישמש אותם לתקופה ארוכה יותר. 

במקביל, הם יכולים לחפש את אותו צעצוע באתרי יד שניה או באינטרנט באתרים כמו eBay ולשלם מחיר מוזל בעבור אותו מוצר איכותי ובכך לקבל את הערך הטוב ביותר של אותו צעצוע. הילדים של היום בקיאים מאוד בכל הקשור לחיפושים ורכישות אונליין ויכולים בהחלט למצוא מציאות שוות ערך כולל ביגוד ואלקטרוניקה.

6

למד את ילדיך את הקשר בין העבודה לבין התגמולים

אני יודע שזהו נושא מעט רגיש לפעמים, אבל אתם בהחלט צריכים לשקול לתת לילדיכם את ההזדמנות לעשות מטלות כדי להרוויח כסף מעבר לדמי כיס. לא התחלנו לשלם כופר עדיין, אבל אני  בהחלט אוהב את הרעיון של ללמד את הקשר בין העבודה לבין פיצוי כספי כחלק מההתנהלות הפיננסית של הילדים, ואני לא רוצה שילדינו יחשבו שהם צריכים לקבל כסף עבור צעצועים ודברים כי הם נושמים או בגלל שהם מבקשים או מאוד רוצים, זוהי גישה מעט שונה אבל ההרגשה של להרוויח כסף בעקבות מטלה או עבודה בהחלט יכולה לתת לילד הרגשה טובה של תמורה בעבור עשייה כלשהי (אני בטוח שזהו שיעור חשוב להמשך החיים). 

ואותו דבר עם ילדים ולימודים על שהשיגו ציונים טובים. גם נושא זה הוא מעט שנוי במחלוקת, אני אישית מכיר הורים שעשו את זה לפרק זמן מסוים, בעיקר בשנים שלפני הבגרויות של ילדיהם, ואני חושב שבשביל כמה מהילדים (לא כולם) זה כנראה עודד אותם להתאמץ יותר ממה שהם היו מתאמצים בדרך כלל. 

גם אם אתם לא בטוחים שזוהי הדרך הטובה ביותר עבורכם ועבור ילדיכם, אני ממליץ שאולי תנסו לראות איך זה באמת משפיע על התוצאות, אתם תמיד יכולים לשנות את דעתכם או לחלופין להתאים את הגישה שלכם מאוחר יותר, שום דבר לא צריך להיות  חקוק באבן. אבל, בין אם אתם מחליטים לנסות או לא לתגמל בדרך כזו או אחרת, חשוב מאוד ללמד את הילדים את הקשר האמיתי בין עבודה קשה ומאמץ לבין תגמול הוגן.

נושא לא פחות חשוב הוא, במידה ואתה מתגמל את הילדים עבור עבודתם, יש לוודא שאתה מלמד אותם כיצד לתקצב את ההוצאות השוטפות שלהם, בכל מקרה ובלי כל קשר, אתה צריך ללמד אותם כיצד לתקצב את ההוצאות אל מול ההכנסות, כך שהם ילמדו כיצד לבזבז את הכסף שלהם בתבונה ולחסוך לטובת רכישות גדולות יותר ופשוט לנהל את כספם היטב ובאופן אידיאלי להיות עצמאיים ככל שניתן כבר בגיל צעיר כך שלא יצטרכו להישען על עזרת ההורים בגיל מבוגר יותר כפי שאנו עדים בשנים האחרונות.

7

למד אותם להיות נדיבים

עוד דבר חשוב בתהליך של התנהלות פיננסית לילדים ושיעור חשוב על כסף הוא החשיבות של נתינה, ולא מדובר רק בכסף, אלא גם נתינה של זמן, אנרגיה ואדיבות, וללמד אותם את זה בדוגמה אישית מכיוון שאין היגיון בללמד את ילדיך נושאים שאתה בעצמך לא מבצע, כך שבמידה ואתה משתתף בנתינה כלשהיא, תן לילדיך לראות אותך מבצע את הדברים לפני שאתה נותן הצעות. כאשר אתה תורם, בין אם מדובר בכסף או בנתינת זמן לקהילה או לכל סיבה אחרת האהובה עליך, שתף אותם במה שאתה עושה, למה אתה עושה את זה ומה זה תורם לאחרים.

הדרך הטובה ביותר הוא לשתף באופן ישיר, זאת אומרת, בין אם אתה בוחר לתת ישירות למי שזקוק לעזרה בקהילה שלך (אולי על ידי מתן פריטים שהם צריכים ולא כסף), לבקש מילדיך ללכת איתך כאשר הדבר מתאפשר. כאשר הם מתחילים להרוויח קצת כסף עבור עצמם באמצעות מטלות, תגמולים וכ"ד, צריך להטמיע בהם את החשיבות של לא רק לשלם לעצמם אלא לבקש מהם לתת חלק ממה שהם מרוויחים לגורם אחר כי אכפת להם.

כמו כן, במידה וניתן יש למצוא הזדמנויות לתרום יחד לקהילה כמשפחה – על ידי התנדבות במרכזי טיפול, בתי חולים, בתי ספר, מקלטים וכדומה.

8

לעשות כיף תוך כדי לימוד על כסף

נושא הכספי יכול להעיק על כלכלת המשפחה ועל התא המשפחתי בפרט, הנושא יכול גם להיות משעמם מעט במיוחד עבור ילדים בגיל ההתבגרות שמעט דברים מעניינים אותם מעבר לעצמם. 

לכן, כאשר אתה מתחיל ללמד ילדים על התנהלות פיננסית, חשוב להפוך את זה למעניין יותר כך שלט יצטרכו להתעסק רק במספרים יבשים. התעסקות עם תקציב של כלכלת המשפחה יכולה להיות מעניינת במידה ומוסיפים קצת פלפל ומלח למתכון.

לדוגמא:

בואו ניקח עניין מורכב כמו סגירת הלוואה שלקחתם לחופשה או רכישת רהיטים לבית. במקרה זה, אתם בעצם נכנסתם לחוב וכאן יש לכם את האפשרות ללמד את ילדיכם את החשיבות והצורך להימנע מחובות ואת האתגרים של להיות בחוב מביא איתו כגון:

  • הריבית שצריך לשלם להחזר ההלוואה
  • אובדן פוטנציאלי של הרכוש המשפחתי
  • ירידה ברמת החיים
  • הלחץ הנפשי וכן הלאה

החוב מקטין את הוצאות של כלכלת המשפחה ובאופן ישיר פוגע ברמת החיים מכיוון שיש פחות כסף למותרות כגון ביגוד ובילויים משפחתיים. אז איך ניתן להפוך מקרה זה למעניין יותר? על ידי צור פשוט של סולם או מד חום גדול אותו תולים על המקרר בו הילדים צובעים או מוחקים את התשלומים/החזרים של ההלוואה עד שהיא מסתיימת.

יש אינטראקציה משפחתית כאשר כולם מודעים למשימה ולוקחים חלק ממנה. כמו כן, יש סיפוק אדיר כאשר מציבים מטרה ורואים חזותית את ההתקדמות שלה עד להגעת המטרה הסופית – ההצלחה!

ואז כשאתה מגיע למטרה שלך שהיא היציאה מהחוב, אתה יכול לחגוג יחד איתם על ידי יעד שבחרתם לכם לפני שהתחלתם את התהליך.

דוגמא נוספת עבור ילדים קטנים יותר יכולה להיות בצורה של הלוואה לילד בעבור משחק שהוא יקר יחסית לגובה דמי הכיס שהם מקבלים. אז, לפני שרוכשים את הצעצוע החדש יש להסביר להם את נושא התקציב ואת ההלוואה שהם בעצם מקבלים על מנת שיוכלו לרכוש את מבוקשם.

הסבירו להם שההחזר יורד מדמי הכיס החודשיים עד לתשלום מלא של החוב ובמקר זה תוכלו להשתמש בבניית לולאות מנייר (אחד לכל תשלום חודשי או שבועי) שהם יכולים לקרוע בכל פעם שהם משלמים חלק מהכסף לעבר תשלום החוב שלהם. זה יעזור לכם להסביר להם בדרך הטובה ביותר (ויזואלית וריגשית) ובכך לעזור ללמד אותם כמה חשוב להם לצאת מהחוב. 

מעבר לחשיבות של מהו חוב ואיך ניתן לצאת ממנו, נניח שאתה רוצה ללמד את ילדיך את החשיבות של חיסכון בכסף. אתה יכול לעבוד איתם כדי לבחור מטרה מתאימה שעליהם לחסוך לקראתו, כגון רכישת משחק יקר, קטנוע או אופניים חדשים – תלוי בגילאי הילד. 

כאשר יש לילד מטרה והוא מעוניין להגיע לאותו היעד, אתה יכול להסכים להתאים להם תנאים מסוימים להגדלת דמי הכיס. לדוגמא – אם הם מקבלים 100 ש"ח בחודש לדמי כיס, הם יכולים לקחת על עצמם מטלות נוספות סביב הבית עבורם אתה מעוניין לתגמל עבורם, הם יוכלו לקבל את הכסף במיידי ולהחזיר חוב או במקביל לחסוך עד להגעת היעד הנכסף.

9

להשתמש בשבחים ותגמולים ולתת הרבה עידוד לקראת התנהגויות רצויות

כשאתה מלמד ילדים על כסף, תן הרבה שבחים ועידוד כנה. ילדים, וגם מבוגרים, אוהבים שבחים ישרים וכנים. אני מספר באופן קבוע לילדיי כמה הם מדהימים רק בגלל שהם מי שהם, אבל אני גם מדבר באופן חיובי על דברים שהם מסוגלים להשיג בחיים האישיים ולא רק בלימודים אלא גם בחיים שאחרי הצבא והלימודים . אני לא חושב שזה יפגע בהם בדרך כלשהי ובטח לא יגרום בעיה לאגו שלהם לפחות.

 

יש מספיק דברים בעולם שמנסים לגרור את הילדים שלנו כלפי מטה, בין אם מדובר בציונים או תשומת לב חברתית ותפקידנו בתור הורים הוא לשים לב לדברים הקטנים הללו, מה שמחייב אותנו להיות עקביים כדי שנוכל לעזור להם לבנות את עצמם בצורה חיובית. כל עוד  אתה מלמד אותם את החשיבות של להיות צנוע באמצעות דוגמה ולהדריך אותם בזמן, לא תצטרך לדאוג שהשבחים שתרעיף עליהם עכשיו ישפיעו עליהם לרעה כאשר הם יהיו מבוגרים יותר.

 

ובעזרת השבחים, יהיה להם התמריץ להמשיך ולנסות לעשות כמיטב יכולתם כדי להצליח ולפעול בדרכים שיעזרו להם להתמודד עם החיים העצמאיים שלהם.

10

עזור לילדיך לקבוע מטרות פיננסיות ולעבוד לכיוונם כפי שאתה מלמד את ילדיך בנוגע לכסף

הגדרה ועבודה לקראת מטרות היא גורם חשוב בהצלחה. אלה כאשר מעלים מטרות על הכתב יש סיכוי סביר יותר להשיג את אותה מטרה. כך,  שדרך חשובה אחרת לקדם את החשיבות של התנהלות פיננסית לילדים שלך הוא לעזור להם לפתח את ההרגל של קביעת מטרות כלכליות כאשר הם עדיין צעירים וכך הדרך הופכת להרגל וחלק בלתי נפרד מחיי היום יום שלהם.

וכשמדובר במטרות פיננסיות, אתה יכול לעזור להם בקביעת מטרות ארוכות טווח ומשמעותיות יותר כגון לחסוך עבור מכונית, מכללה, משימה או נסיעה לחו"ל, טיול בבית הספר התיכון, או הוצאות כדאיות וחשובות אחרות. ושוב, אתה יכול לגבות אותם עם הכסף שלך כדי לתמוך בהם במאמצים אלה ולעזור להם להגיע למטרות הראויות שלהם. וזכרו לעודד אותם לאורך הדרך כדי לעזור להם להישאר על המסלול הנכון ועם מוטיבציה לבצע את המשימה ולהגיע אל היעד שהציבו לעצמם.

11

לעזור לילדיך להשיג את העבודה הראשונה שלהם ולהתחיל לחסוך כסף לעתיד

עוד היבט חשוב של תהליך הלימוד על החשיבות של כסף ושליטה על הוצאות הוא להכיר להם את החיים האמיתיים דרך עבודה ולעזור להם לחפש את העבודה הראשונה שלהם. ברגע שהתחלתי ללכת לתיכון, הייתי עובד אחרי בית הספר במשרדו של חבר של אבי שהיה במרחק של כמה קילומטרים מבית הספר התיכון. הייתי הולך לשם כל יום אחרי בית הספר עד שיכולתי לנהוג. 

לא הבנתי את זה בזמנו, אבל זו הייתה הזדמנות מדהימה שהייתה לי, כי חבר של אבא שלי היה הבעלים של החברה, לעבוד בסביבה תומכת בעבודת תיוק לא קשה במיוחד ולהרוויח כסף תוך כדי, זהו משהו שרוב הילדים לא עושים, במיוחד בתקופת ילדי המסכים של היום שחיים בעולם וירטואלי משלהם זה חשוב מאוד ללמד אותם על החשיבות של להיות עצמאי.

למדתי הרבה דברים המגדירים חלק מהאופי שלי היום וביניהם, מוסר עבודה, גישה חיובית והשקפה על החיים, הידיעה שאם קצת רצון אני יכול להרוויח את מה שצריך בשביל שאוכל ליהנות ממותרות של החיים וחשוב לא פחות היא הנחישות להמשיך לנסות ולא לוותר. בנוסף לכך, הצלחתי להרוויח כסף כדי לשלם עבור לבדי עבור דברים שלא הייתי מרשה לעצמי לבקש מהוריי באותה תקופה.

אל תחשבו שעבודה תוך כדי לימודים בתיכון למשל, תפגע בילדיכם ותגרום להם להחמיץ הזדמנויות רבות מדי. זה לא יקרה, במקום זאת הם ילמדו להיות עצמאיים בנוסף לכישורי חיים שיועילו להם לאורך כל חייהם. וכבונוס, העבודה תגרום להם להיות פחות זמן מול מסך כזה או אחר.

למד את ילדיך כי אתה מצפה מהם לעזור לשלם עבור חלק מההוצאות  השוטפות שלהם כגון ביגוד והנעלה ממותגת שעולה הון, אני חושב שהם צריכים את זה באופן אישי, כך שהם יעריכו גם אתכם יותר כי אין דרך טובה יותר ללמוד אלא דרך הכיס. 

שלא תבינו לא נכון, הילד המתבגר לא צריך לשלם על ביגוד וכ"ד, אבל את החלק היחסי של העלות של ההוצאות הללו הם יכולים להפריש לחיסכון ארוך טווח, כך שמבחינתם זו הוצאה כי אותו סכום כסף הוא לא שמיש עבורם מיידית אבל, תוכלו ללכת איתם לבנק כדי לפתוח חשבון חיסכון, ולהחליט  איתם כמה מהרווחים החודשיים שלהם הם צריכים להפריש לחשבון זה כדי לעזור לשלם עבור אותן מותרות.

12

ללמד ולחזור עם הילדים שלך על עקרונות היסוד של ניהול כלכלי - כך שהם יזכרו אותם

העיקרון החשוב הסופי של התנהלות פיננסית לילדים הוא שכל דבר שאתה באמת רוצה שילדיך ילמדו היטב, מחייב אותך לחזור על הדרך הנכונה ל- ניהול פיננסי וניהול כספים לעתים קרובות. וזה נכון לא רק לגבי עקרונות פיננסיים והתנהלות נכונה של ההוצאות אלא זה נכון גם לכל דבר אחר בחיי הילדים שלכם.

מכיוון שאתה רוצה הרגלים נכונים סביב הכסף זה מחייב להיות טבוע וחלק בלתי נפרד מההתנהלות היומית שלהם, הקפד לדבר באופן קבוע עם הילדים שלך על ערכי הכסף כי הם חשובים לך ושאתה רוצה להעביר אליהם. ואם אתה מרגיש שדיברת עליהם יותר מדי והם עדיין לא קולטים אז כנראה שלא דיברת על הנושא מספיק.

טיפים חשובים להתנהלות כספים
- סיכום -

כמו שאומרים, יותר נתפס מאשר לימד. אז  אם אתה רוצה שהילדים שלך יקבלו החלטות פיננסיות טובות ולהיות מוצלחים עם הכסף שלהם, אז זה מחייב גם אותך לקבל החלטות כלכליות טובות בעצמך כדי שיהיה להם מודל לחיקוי כי, הילדים לעולם ילמדו מהוריהם את ההתנהלות שתלווה אותם הלאה בחיים. 

אבל אז במודע יש צורך גם ללמד את הילדים שלך כל מה שאתה יכול על כסף, כמו הרגלים פיננסיים טובים – לא להשאיר את זה לבתי הספר ובטח לא לילד עצמו מכיוון שהילדים שלך פשוט לא יצליחו להבין איך להתנהל נכון כלכלית עם הכסף שלהם.

הסתכלו סביבכם, הסיכויים הם שהם לא יבינו את זה לבד ואם אתה רוצה שהם יהיו מוצלחים מבחינה כלכלית בחיים, אתה צריך וחייב ללמד את הילדים שלך איך לתקצב את ההוצאות אל מול ההכנסות שלהם ואיך לשמור את הכסף שלהם, איך להשקיע, איך לעבוד קשה, איך לבזבז פחות ממה שהם מרוויחים ולהימנע מהחוב שיוביל אותם לסחרור כלכלי, איך לתת ועוד. 

זו אחריות גדולה-אבל זו גם הזדמנות אדירה.

מאמרים מקצועיים לידע כללי